Menu
Voorpagina
Actie/Nieuws
Faciliteiten
Fitness
Krachttraining
Conditietraining
Cardio
Sauna
Zonnebank
Prijzen
Openingstijden
Foto's
Huisregelement
Vacatures
fitness4life
Van Randwijcklaan 89
3814 AE Amersfoort

tel: 033-4700444
fax: 033-4700844

Sauna


Waarom is de sauna zo gezond?

Gezondheid
U zit stil en toch is het hart aan het werk. Hoewel regelmatig saunabezoek niet direct tot een hogere levensverwachting leidt, lokt het zweetbad op de korte termijn onmiskenbaar gunstige fysiologische reacties uit. Grofweg gaat het om dezelfde positieve effecten die worden waargenomen bij mensen die regelmatig een flinke aerobe inspanning (bijvoorbeeld hardlopen) leveren.
¬
Minder vaak verkouden
Onderzoek van de Finse universiteit van Rurku suggereert dat saunaliefhebbers minder snel een verkoudheid oplopen. Proefpersonen die gedurende een half jaar twee keer per week een zweetbad namen, hadden na ongeveer een maand 30 % minder verkoudheden dan de mensen in een controlegroep. Toen de laatsen ook naar de sauna mochten, werden zij eveneens minder vatbaar. Vermoed wordt dat de bescherming tenminste gedeeltelijk wordt veroorzaakt door de lichte koorts die de sauna opwekt. Koorts zet je afweer op scherp. Bovendien houden veel virussen niet van temperaturen hoger dan 37 graden.
¬
Spieren herstellen sneller
Zweet bestaat voor 98 procent uit water. Met de overige 2 procent raak je heel wat afvalstoffen kwijt. Melkzuur bijvoorbeeld, waardoor eventuele stijfheid verdwijnt en afgepeigerde spieren sneller herstellen. Maar ook ureum en een teveel aan zout gaan met het zweet overboord. Het vocht dat ter afkeoling over het huidoppervlak wordt verspreid, komt niet alleen uit je bloed, maar ook uit vet-, spier- en huidweefsel. Het wordt vrijwel direct weer ververst, zodat je letterlijk kunt spreken van een innerlijke schoonmaakbeurt


Je wordt vrolijker
Iets van het saunaritueel roept een geluksgevoel op . Zweeds onderzoek toonde onlangs onomstotelijk aan wat saunafreaks al lang ervaren, namelijk dat de sauna ons welbevinden verhoogt. Bij 85 % vande mensen die onder ¬ gecontroleerde omstandigheden een half jaar lang twee maal per week naar de sauna gingen, nam de serotoninespiegel in het bloed toe. Serotonine is een neurotransmitter die maakt dat je je opgewekt en kalm voelt. Deze fysiologische verandering weerspiegelde zich ook in de subjectieve bevindingen van de proefpersonen: ze voelden zich werkelijk gelukkiger. ¬ Er wordt nog uitgezocht of de sauna ingezet kan worden als remedie tegen milde vormen van depressie.

Je krijgt een perzikhuidje
Het zweetbad komt de gezondheid van je huid ten goed. In de eerste plaatst wordt je schoner dan schoon. Verder worden verhoornde huidcellen door het transpireren en de hoge temperatuur week. Bij het douchen laten ze los en verdwijnen in het afvoerputje.

Kun je je kind meenemen?
Kinderen hebben een beperkt vermogen om hitte te verwerken. Door hun geringere volume hebben ze relatief een veel groter huidoppervlak dan volwassenen. Hun thermoregulatiesysteem zal veel harder moeten werken om de kerntemperatuur binnen veilige grenzen te houden. Bovendien zijn hun zweetklieren nog niet volledig ontwikkeld. Toch kun je je zoon of dochter zonder problemen meenemen. 95 % van de Finse kinderen ondergaat het eerste saunabad vóór het tweede levensjaar.
Neem je je kind mee naar de sauna, houd je dan aan de volgende richtlijnen:
¬

  • Je kind moet volkomen vrijwillig meegaan.
  • Het kind moet oud genoeg zijn om eventueel onbehagen kenbaar te maken. Als het dat doet, breng het dan zonder dralen naar een koelere plaats.
  • Een minuut per levensjaar wordt als vuistregel gehanteerd. 5 minuten is over het algemeen een goede limiet. Tien minuten bij een temperatuur van 70 graden is te lang voor de meeste kinderen van 2 tot 5 jaar.
  • Bij het afkoelingsritueel mag je Spartaans optreden. Een kind heeft een superflexibel bloedvatenstelsel dat zich uitstekend aanpast aan plotselinge afkoeling. Je kunt de kleine dus zonder gewetensnood ijskoud afdouchen, ook als hij daarbij schreewt als een speenvarken. Uiteraard schept dat de verplichting zelf net zo stoer te zijn.

Vijf waarschuwingen

  1. Doe sieraden af. In tegenstelling tot je huid neemt metaal binnen een paar minuten de omgevingstemperatuur aan. Met een ketting van tegen de 100 graden om je nek voel je je wellicht minder ontspannen.
  2. Pas op met ringen. Alle perifere bloedvaatjes gaan door de warmte wagenwijd openstaan. Je vingers worden dikker en er is kans dat de ring gaat knellen.
  3. Doe eventuele contactlenzen bij voorkeur uit. Ze kunnen droog worden en irritatie veroorzaken.
  4. Doe rustig aan met de handdoek. Te veel stoom kan huid en longen beschadigen.
  5. Eet gedurende √©√©n √ twee uur voorafgaand aan het saunabezoek niet te veel. Met een volle maag moet je lichaam extra hard werken. Begin echter ook niet echt hongerig aan je zweetbad. Het aanpassingsproces kost veel energie. Sommige mensen reageren op de hitte met een dalende bloedsuikerspiegel. Als je dat overkomt, wordt je plotseling misselijk of krijg je het gevoel dat je flauw zult vallen. Ook als de bloeddruk problemen geeft, kun je je plotseling beroerd voelen. Verlaat in dat geval de sauna, ga rustig zitten of liggen en drink wat vruchtensap. De suikers die daarin zitten, zullen je snel weer op de been helpen.¬ ¬


Infraroodsauna

Een infrarood sauna heeft ook zeer goede effecten op uw gezondheid. Zo een infrarood sauna heel goed voor uw huid aandoeningen zoals acne. Het verbeterd je afweersysteem en is het goed voor je gewrichten en spieren. Denk hierbij aan reuma. Anders dan de traditionele sauna's, zweet je bij de infrarood sauna ook zware metalen uit zoals lood, zink en nog vele andere stoffen.
Waar moet ik op letten bij een bezoek aan een infrarood sauna? Het wordt aangeraden niet langer dan 30 minuten in de sauna te zitten. Verander vaak van houding om zo een betere afvoer proces te cre√ęren voor afvalstoffen. Voordat je een infrarood sauna bezoekt is het verstandig om mineraalwater te drinken. Ook na het bezoek kun je het beste mineraalwater drinken. Laat je dus goed adviseren alvorens je infrarood sauna bezoekt.

Voordelen en effecten van Infrarood sauna:

Natuurlijke verzachting van lage rugpijn.
Verwijdering van schadelijke stoffen.
Verdrijft vermoeidheid en vult uw energie niveau weer aan.
Verdrijft stress en geeft ontspanning.
Geeft het zelfde effect als spier oefeningen.
Maakt uw huid mooi en zacht en laat u er jonger uitzien.
Verbrandt calorie√ęn, verlies gewicht en vermindert cellulitis.
Opmerkelijke pijn verlichting.
Verbetert de bloedsomloop, het vaatstelsel en de hersenen.
Verzacht sportblessures, reuma en artritis, gewricht - en spierpijn.
De infraroodstralen dringen diep in uw huid en zorgen ervoor dat u zeer snel transpireert.
Gebruikersvriendelijk en¬ veilig,¬ ook voor¬ kinderen.

Vergelijking tussen inspanningen en de infrarood sauna:

Inspanning:¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ Verbrande Calorie√ęn:

Infraroodsauna 30 min.¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ 600
Roeien 30 min. topniveau¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ 600
Joggen 30 min¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ 300
Tennis snel spel¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ 265
Fietsen 30 min. 15km/h¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ 225
Wandelen 30 min.¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ 150
fitness4life